Table of Contents Table of Contents
Next Page  34 / 72 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 72 Previous Page
Page Background

ר א י ו ן

ס פ ו נ ט נ י

ע ם

ער ן

שחר

מאת: גאילי שיף

הכל בקול

שימו לב: אם בחודשים הקרובים

תראו אנשים שמביטים אל תוך

הסלולר או הטאבלט, עושים קולות

מוזרים וצוחקים, אז קחו בחשבון

שיש מצב שהם לא משוגעים, אלא

סתם באמצע משחק בווקה-בול.

הכירו את האפליקציה שתצחיק אתכם

ותדליק אתכם ונסו גם אתם להכניס

את הכדורים למקום באמצעות קולות

ובתרגום

vocaball :

משונים שתפיקו בעצמכם

חופשי, כדור קול.

אז מה לאפליקציה הזו ולנו? חוץ מזה שנורא כייף לנו

לשחק בה, אנחנו גם מכירים את אחד משלושת היזמים

הצעירים שפיתחו אותה. קוראים לו ערן שחר, הוא בן

וגר כאן, בשוהם.

30

היום ערן הוא סטודנט מצטיין שעומד על סף סיום

התואר בהנדסה תעשייה וניהול, מתגורר עם חברתו

שני דרור, תושבת שוהם גם היא והחיים יפים. אבל כמו

עם כל המוצלחים האלו, הכי כייף לדעת שגם כאן היתה

דרך וערן התגלה ולא ביום אחד.

את הדרך האקדמאית שלו הוא החל בתיכון שוהם:

יחידות

3 -

התחיל במגמת מחשבים ופרש לאחר כבוד ו

לעיסוקים אחרים. את הבגרות סיים במגמת סוציולוגיה

כשהוא מקצר דרכים וחותך פינות, כל מה שיביא אותו

הביתה בהקדם ובכמה שפחות השקעה אם אפשר. את

תקופת התיכון הוא מסכם במילים, היה בסדר. הנאה

מרובה הוא לא יכול לומר שהיתה לו. “הלימודים לא

היו בראש מעיניי בתיכון”, הוא מודה, “כמו הרבה מאוד

ילדים אחרים, הייתי עסוק בדברים אחרים, בהשתלבות

חברתית, בחיי החברה ופעילויות מחוץ לבית הספר”.

איך היום, ממרחק הזמן, אתה מנתח את אותם

רעשים שמפריעים ללימודים בתיכון?

“אני חושב שבתיכון הייתי מאוד דרוך כל הזמן בבית

הספר. היום כשאני באוניברסיטה ואני מרגיש מאוד

משוחרר וזורם, אני יודע עד כמה זה היה שונה בתיכון.

יש מתח והרבה מאוד שיפוט ולחץ חברתי, שלא היו

קלים לי אז ועם הגיל זה התפוגג. אני מניח שהרבה

ילדים בגיל הזה מרגישים ככה”.

אתה חושב שהמורים צריכים ללמד באופן שונה או

בגישה אחרת?

“אני חושב שהתיכון והמורים כן רוצים ללמד, אבל

התלמידים לא בשלב בחיים שלהם שבו הם פנויים

ללימודים. זה שלב שבו מאוד קשה לגייס אותם למאמץ

ובטח שלא לעניין של הלימודים. אני חושב שהבעיה

היא בתלמידים ולא אצל המורים”.

אחרי השירות הצבאי בנח”ל, ערן החליט שלפני הכל

הוא רוצה לחזור לבית הספר, לסיים את הבגרויות כמו

שהוא חושב שהיה צריך לסיים אותם, ללמוד כמו שלא

למד אז ולגלות לאילו הישגים הוא יכול להגיע.

למה זה עניין אותך, הרי סיימת את הבגרויות, מה

רצית להוכיח?

“לא יודע. בשנות הלימודים חשבתי שאני לא מסוגל

יחידות במתמטיקה וזה הפריע

5

לגשת למבחן של

לי. בצבא שאלתי את עצמי אם זה נכון ואולי זה כן

אפשרי. תמיד הסתכלתי על אלו שניגשו למבחן בסוג

של הערכה והיה לי חשוב להתנסות ולבחון את היכולת

שלי”.

עם השחרור, בזמן שהחברים חיפשו

עבודה מועדפת וחסכו לטיול הגדול,

ערן נכנס לחדר, החל ללמוד ויצא ממנו

יח”ל במתמטיקה ובפיזיקה. בין

5

עם

מבחן למבחן הוא קרא המון, צפה בערוץ

ההיסטוריה ופשוט למד.

למה לך??

“פשוט, רציתי להחכים. הרגשתי שאני

לא יודע כלום ורציתי ללמוד ולדעת יותר”.

אחרי שסיים להוכיח לעצמו שהוא יכול, ערן החל

להכין תלמידים למבחנים במתמטיקה. “פתחתי עסק

2

לשיעורים פרטיים והכנה לבגרויות. התחלתי עם

שעות ביום, רצתי

12

. עבדתי

100 -

תלמידים והגעתי ל

בין תלמידים אבל הייתי מאושר. השקעתי בהם המון

והם הצליחו ונהניתי מאוד, הרגשתי שמצאתי את הייעוד

שלי בהוראה”.

מה אתה חושב שהבאת להוראה עם הניסיון שלך

כתלמיד?

“באתי מהמקום של הקושי, של תחושת חוסר היכולת

והאמונה בעצמי ואני מעביר לתלמידים את החומר

בצורה שמדברת אליהם, כי אני יודע מה היה גורם לי

להבין, אילו דוגמאות ואילו דרכים. פתחתי אתר אינטרנט

ואני מעלה לשם סרטונים ללימוד מתמטיקה בחינם (ערן

מתמטיקה. קום) והיום אני מורה למתמטיקה בקידום”.

שנתיים אחרי שפתח את העסק שלו בשוהם, חברתו

שכנעה אותו ללמוד באוניברסיטה. ערן לא התלהב

במיוחד. “היה לי טוב איפה שהייתי, הרגשתי שאני עוסק

בתחום שמעניין אותי ולא הרגשתי צורך לחזור לספסל

הלימודים”. עם קצת שכנוע מחברתו, הוא נרשם

ללימודי הנדסה תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון.

למה בחרת ללמוד הנדסה?

“אממ... כי חברה שלי הלכה ללמוד את זה, אז

הצטרפתי”.

העובדה שהוא בסך הכל נגרר אחריה, לא הפריעה לו

לסיים את השנתיים הראשונות כמצטיין רקטור. כמובן

שעם תום הלימודים, ערן, כמה מפתיע, לא מתכוון

לעבוד כמהנדס. “אני מאוד נהנה ללמד וכנראה אמשיך

בתחום ההוראה”, הוא אומר ואפשר להניח שכמו בכל

דבר שהוא עושה, כשיגיע להחלטה הוא יילך איתה עד

הסוף, כי איכשהו אצל ערן, הכל קורה די במקרה, אבל

כשזה קורה – זה קורה בגדול.

וזה מה שקרה בסמסטר האחרון: ערן ושני חברים נגשו

לקורס תכנות אשר במסגרתו התבקשו להגיש עבודה,

הצעה לפיתוח אפליקציה. “בחרנו לפתח אפליקציית

משחק שתתאים גם לאנשים שהם מוגבלים מבחינת

voca

הגישה הפיזית שלהם. פיתחנו משחק בשם

שמופעל באמצעות הקול. זה משחק מאוד

ball

מצחיק וכייפי, ממכר ומגניב לגמרי”.

מדוע בחרתם משחק שמותאם גם לאנשים עם

מוגבלות, האם זה ממקום של היכרות עם אדם

שנזקק להנגשה הזו?

“זו שאלה שכולם שואלים אותנו והתשובה היא,

לא. התנסינו במהלך הקיץ בקורס לפיתוח משחקים

והשתעשענו עם התוכנה וגילינו שיש אפשרות לגרום

לעצמים לזוז באמצעות הקול, זה נורא הצחיק אותנו

והחלטנו לפתח משהו עם הכלים האלו ועל הדרך

גם לתרום בכך שאנחנו מנגישים משחק לאוכלוסייה

שאין לה גישה לרוב המשחקים המוצעים. בדרך כלל

ההנגשה למשחקים לבעלי מוגבלויות שואבת את כל

הכייף מהם והופכת אותם למאוד ישימים ופונקציונליים.

אנחנו בחרנו להשאיר את הכייף וליצור משחק שמיועד

לכולם, כולל בעלי המוגבלות”.

האפליקציה הושקה לפני כחודשיים וזכתה לתגובות

חמות במעגלי הסטודנטים, אבל מי שהעיף את

האפליקציה היתה ההופעה של החברים בתוכנית “צינור

. “הופענו עם האפליקציה, הצגנו את

10

לילה” בערוץ

שעות

24

היישומים שלה והתגובה היתה מיידית – בתוך

נוספו לנו קרוב לאלפיים הורדות, זה היה מדהים”.

האפליקציה היא חינמית והזכויות עליה שמורות

למפתחים. “כרגע, במטרה להגיע לכמה שיותר אנשים

שזקוקים לה, אנחנו בכוונה לא גובים כסף על ההורדה

שלה ולא מכניסים פרסומות. חשוב לנו שכל מי שרוצה

ליהנות ממנה, יוכל לעשות זאת. האפליקציה מונגשת

כולה, כולל התפריטים וההגדרות וכפתור היציאה”.

יש לכם רעיונות לעוד אפליקציות?

“בטח. יש לנו מלא רעיונות מהסוג הזה, שמתאים

לאנשים בריאים ובעלי מוגבלות כאחד והיינו מאוד רוצים

לפתח אותם. אם יש מי שירצה להשקיע בפיתוח, אנחנו

נשמח מאוד ומבטיחים מוצרים מגניבים ומעניינים”.

אגב, עם כל הפרסום וההורדות והדיבור על

האפליקציה, איזה ציון קיבלתם על העבודה?

“עדיין לא קיבלנו ציון, זאת האמת, אנחנו מחכים

במתח”.

ש א ל ו ן ס פ ו נ ט נ י

34

294

גליון

אבן שהם