

nogakatz2
@
walla.com
|
050-7235573 ,03-9732793
M.S.W
נוגה כץ
מטפלת זוגית
ומשפחתית מוסמכת
טיפול פרטני
תאום הורי
עובדת סוציאלית קלינית
ק ל י נ י ק ה ב ש ו ה ם
22
גליון 862
אבן שהם
יצאנו מחוזקים
ס ע ר ת נ ח ת ר ו ח
הסערה סביב תפילות המניין המשתף לא שככה. כפי שהבטיח הרב סתיו כאן, בגיליון האחרון של “אבן שוהם”, בשבת האחרונה קיים הרב שיעור מיוחד בו פרס את משנתו ותפיסתו
בנוגע לתפילת המניין המשתף בפרט ושיתוף נשים במרחב הציבורי הדתי בכלל. השיעור, כצפוי, היה רב משתתפים ומעניין הוא, שהרב אמר את דברו ונתן פסיקתו בנוגע לתפילות
המניין המשתף מחד, ומנגד נתן יותר מזווית ראיה אחת ובכך איפשר גם למתנגדים בתוקף למניין, נקודת מבט רחבה יותר ופחות חד מימדית ביחס לנושא.
לכן איפוא, אין זה מפתיע כלל כי שני ה”צדדים” הרגישו שיצאו מחוזקים מהשיחה של הרב- אלו מפסק ההלכה התומך בגישתם ואלו מהתקווה שנראה להם שנבטה בה בעת.
היהדות, התפתחה בעיקרה בתקופה פטריאכלית מובהקת, בה קולן של נשים כמעט
ולא נשמע, ואזכורן נעשה על ידי גברים בלבד. לצד הקיפאון במעמדן של הנשים,
היהדות התאפיינה במשך דורות בתגובה הלכתית לתמורות שחלו בתחומי חיים שונים
(פרוזבול, מכירת חמץ, היתר מכירה ועוד). בדורות האחרונים, לאור שינוי דרסטי שחל
במעמדן של נשים בכל תחומי החיים, נשים וגברים מרגישים שיש צורך בהתאמה
של הדת לחיים המודרניים במסגרת הלכתית. במרחב הציבורי, בתי הכנסת, התפילות
והקריאה בתורה מהווים פלטפורמה לחוויה דתית משמעותית. האישה הדתית יכולה
לחוות את החוויה מעבר למחיצה כקהל צופה או מאזינה בלבד. בעיני, חוויה רוחנית
מקבלת משמעות ועוצמה כשהיחיד לוקח חלק פעיל בהשתתפות. הדרתן של הנשים
מהשתתפות בטקסי התפילה הביאה למידורן והרחקתן מבתי הכנסת. התפילה
המשותפת מתבססת על היתרים הלכתיים ומתקיימת במספר קהילות הולך וגדל בארץ
ובחו”ל. זו אינה גחמה או מודה חולפת אלא ביטוי של צורך רוחני של נשים וגברים
להתאים את חוויותיהם הדתיות והרוחניות להתנהלות בעולם המודרני. כמו מייסדי
הציונות הדתית, גם אנחנו בטוחים שהרלוונטיות של הדת תלויה ביכולתה למצוא
פתרונות הלכתיים המתאימים לצרכי השעה. מאז התחלתי להשתתף באופן פעיל
בתפילות ובקריאות בתורה ובמגילה, חל שינוי בעוצמת החוויה הדתית שלי. זוהי חוויה
דתית מקרבת ואוהבת של סובייקט משתתף ולא עוד אובייקט הנתון למרותו של איסור
מרחיק וממדר.
בגמרא כתוב “הכל עולין למניין שבעה אפילו אשה וקטן אבל אמרו חכמים אשה לא
תקרא בתורה מפני כבוד הציבור”. הגמרא מציינת כלל ומייד מסתייגת. עיקר המחלוקת
לגבי שיתוף נשים קשורה להבנה של המושג “כבוד הציבור”. מיהו הציבור? האם הוא
כולל נשים? האם זה מושג משתנה או שמה זוהי תקנה שאין לשנותה? האם יתכן
ובמאה ה-12 לא נתייחס לנשים כחלק מהקובעות מהו כבוד הציבור? וכן מהו “כבוד
הבריות”? לפי הרב שפרבר, פגיעה בכבוד הבריות מהווה סיבה כנגד כבוד הציבור. הרב
סתיו לעומתו טוען שכבוד הבריות נוגע למצבי קצה של סכנת השפלה ופוסק על פי
דעת הרוב המוחלט של הרבנים נגד שיתוף נשים בקריאה בתורה. האם הדרתן של
נשים שמורגלות להיות משמעותיות בכל תחומי החיים מתפקיד ציבורי בתחום הדת
אינו נחשב פגיעה בכבודן ובמעמדן? הרב שפרבר הרשים בעמדתו הבוטחת והנחרצת,
למרות שהוא יודע שפסיקתו אינה מקובלת על רוב הרבנים. כמי שמאמין שכפי שאין
להתיר את האסור, כך אין לאסור את המותר, מצא סימוכין הלכתיים והיסטוריים
לפסיקתו, לפיה מותר לנשים להיות שותפות בקריאה בתורה וכשליחות ציבור. שינויים
מתחילים פעמים רבות מלמטה, מצרכי הציבור. מתי מעט מן המנהיגים משכילים
להצטרף ולהוביל אותם. אחרים מצטרפים כשהשינוי הפך לעובדה. לפני 03 שנה
עליתי לתורה בפעם הראשונה במניין היחיד בארץ שאיפשר לנשים לעלות לתורה.
היום יש קהילות משתפות רבות. אני מזמינה את כולכם לבוא וליהנות מתפילה רוחנית,
מרגשת, משתפת עם גברים ונשים מאמינים ומעמיקים. אינני מעוניינת להיות היהדות
החרדית של הדור הבא לכן אני בוחרת בדרך שאני מאמינה שהיא תקוותה של היהדות
האורתודוקסית המודרנית.
בשבת האחרונה הבלון ושמו “נחת רוח” התפוצץ. ברוב עם, ואל מול פניהם
המשתאות של חברי וחברות המניין המתקרא “שוויוני”, פסק הרב סתיו חד וחלק מניין
זה פועל בניגוד להלכה. כל ניסיונותיהם של אנשי המניין “השוויוני” להביא את הרב
סתיו לשנות מפסיקתו או לפחות לסייג את דבריו עלו בתוהו. אנשי “נחת רוח” טוענים,
כי הביטוי “כבוד הציבור”, עליו מתבסס האיסור ההלכתי לעלות נשים לתורה ולברך
את ברכותיה, חלף זמנו.
הרב סתיו קבע, כי למרות שמוסכם עליו שחל שינוי משמעותי במעמד הנשים מאז
ימים עברו ועד ימים אלו, וכי אין כל ספק כי נשים שוות זכויות לגברים, הרי שאין
מקום לתת את הפרשנות אותה מבקשים אנשי “נחת רוח” למילים “כבוד הציבור”.
לשם ההדגמה, קיימת הלכה לפיה ”אין קוראין בחומשין בבית הכנסת משום כבוד
הציבור” (כתחליף לקריאה בספר תורה– ח.ג.). לדברי הרב גם אם רוב הציבור יאמר
כי הוא מוחל על כבודו וכי הוא מעוניין לקרוא בחומש במקום בספר תורה, אין הדבר
אפשרי.
וכך, מילים כדוגמת “קדמה”, “שינוי” ועוד לא סייעו לאנשי “נחת רוח” לשנות את
העובדה הפשוטה: אותה פסיקה שהם מסתמכים עליה היא דעה יחידנית שאף לא
פוסק אחד נוסף קיבל אותה במהלך אלפיים שנות הוראת ההלכה. כדתי אורתודוקסי
יצאתי מחוזק כאשר המרא דאתרא אמר בפה מלא שאנחנו פועלים על פי ההלכה,
ואילו הם לא. אני כשלעצמי סבור, כי היותה של כל אישה שוות ערך וזכויות לי ולכל
גבר אחר היא עובדה בלתי ניתנת לערעור. ואולם, מכאן ועד המסקנה ולפיה על
ההלכה להתאים עצמה לדעתי ויהי מה, רחוקה הדרך.
אנשי המניין השוויוני, שכמה מהם משתייכים לאליטה שבקהילתנו, לא רוו נחת מדברי
הרב, שכן לא די בכך שהם נמצאו כמי שמסרו לכל שואל “פסק הלכה” שלא היה
ולא נברא, כאילו הרב סתיו אישר את ההשתתפות במניין זה, עתה, במקום לקבל
בהכנעה את פסק ההלכה, הם ממשיכים ללכת שבי אחרי הגורו שהם בחרו בו תוך
התעלמות מופגנת מדברי הרב סתיו.
זוהי למעשה הגדרה של אג’נדה (במובנה הרע): יריית חץ ולאחר מכן סימון עיגולי
המטרה. כמותם כאותו חולה אנוש המחפש עוד ועוד חוות דעת עד אשר ימצא את
הרופא שיסכים לקבל את האבחנה שמניחה את דעתו. בנקודה זו אנשי “נחת רוח”
הגדישו את הסאה. מי שמחליט בראש מורם לצאת נגד הלכה ברורה אינו ראוי להיות
חלק מבית הכנסת שלנו. למען הסר ספק, דעתי היא כי יש להמשיך ולכבדם ואף
אין צורך לנתק עמם קשרי חברות ככל שישנם, אך בכל הנוגע לפעילותם - הדבר
בלתי מוסרי, מזיק לנו ולילדינו ומסכן אותנו במובן העמוק ביותר. כפי שנאמר בשיעור,
גם תנועת הרפורמה החלה בשינויים “כשרים” על פי ההלכה, וראו לאן הגענו לאחר
שהעם היהודי איבד מיליונים מבניו. בעניינינו המצב חמור עוד יותר שכן השינוי אותו
מבקשים לבצע כבר הוא עצמו מנוגד להלכה, ואם לא נעמוד על המשמר מי יודע לאן
מדרון חלקלק זה יוביל אותנו.
אני קורא לאנשי “נחת רוח” להתעשת ולהודיע על הפסקת פעילותם לאלתר, עתה,
משנפסק קבל עם ועדה שפעילותם מנוגדת להלכה.
כ ב ו ד ה ב ר י ו ת / ש ל ו מ י ת מ ו ט ר ו
כ ב ו ד ה צ י ב ו ר / ח ן ג י נ ס ב ר ג
אסנין-דן רואי חשבון
03-5480377
פקס'
03-9772717
טל'
רח' האודם 36, בניין המועצה, ת.ד. 209 שוהם
e-mail:info@asnin-dan.co.il
www.asnin-dan.co.ilייעוץ מס וייצוג בפני הרשויות
0
הכנת דוחות כספיים וביקורת חברות
0
דוחות לעצמאים ובעלי שליטה
0
ייעוץ וייצוג מול קרנות עידוד ממשלתיות
0
שירותי חשבות
0
ייעוץ עסקי ותמחירי
0
הנהלת חשבונות שכר
0
חברת מניין נחת רוח
חבר קהילת "אבני החושן"