Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 64 Previous Page
Page Background

מאמר מערכת

חניון המרכז המסחרי השבוע

14

גליון 862

אבן שהם

שבועיים וחצי עברו מאז החלו הסדרי החנייה החדשים

במרכז המסחרי בשוהם. עדיין לא מספיק זמן כדי לקבל

פרספקטיבה, אבל זה לא מונע מהנושא מלהיות שיחת

היום, לא פחות. האם ההסדרים עונים על הצורך? האם הם

משיגים את המטרה? מה אפשר לשפר ומה צריך לשנות?

לקוחות ובעלי עסקים כאחד, עוסקים בשאלות אלו ודנים

בסוגיה.

חודש נובמבר לא היה חודש פורה לעסקים. לא בשוהם

ולא מחוצה לה. השבוע פרסם כי לראשונה מזה חמש

שנים, המשק בצמיחה שלילית – מינוס %4.0. משרד

האוצר מעריך שמדובר בתוצאה נקודתית ולא בפגיעה

ארוכת טווח, זאת כתגובה מתגלגלת למבצע “צוק איתן”.

כך או אחרת, עבור תושבי שוהם, בחודש נובמבר הוחלו

לראשונה הסדרי חנייה בתשלום ביישוב ועל כן, כל שאלה

הנוגעת לסיבות וגורמים לשינויים בפדיונות החנויות

במרכז, מגיעה בסופו של דבר לשאלה- האם הסדרי

החניה מסייעים או פוגעים בסוחרי המרכז? יש לזכור כי

הסדרי החנייה נוצרו מתוך לחץ שהפעילו בעלי העסקים

במרכז שטענו כי תנועת הלקוחות מופרעת עקב העובדה

שאין די חניות פנויות במרכז.

על השפעת הסדרי החנייה ישנם חילוקי דעות בקרב

הסוחרים: רובם מאמינים כי ההאטה היא תוצר של מספר

גורמים, כפי שאומר לנו בעל חנות: “אני חושב שעדיין

אי אפשר לייחס את ההאטה הזמנית הזו רק להסדרי

החנייה. בשבועיים האחרונים החורף הגיע, זו האטה

עונתית, עברנו לשעון חורף שגם לו יש השפעה על אווירת

המסחר”. “אני חושב שהחנייה בתשלום כן משפיעה על

תנועת הלקוחות”, אומר בעל עסק גדול במרכז, “ישנם

הרבה לקוחות מבולבלים, שאינם מסתדרים עם שיטות

התשלום וזה משפיע. עם זאת, אני מאמין שזה עניין של

זמן, הלקוחות ילמדו, יטמיעו את השינוי והדברים יחזרו

לקדמותם”.

עניין של זמן? האם זה כל מה שדרוש לנו, זמן

הסתגלות?

“אין כאן שום עניין של זמן”, אומר בעל עסק אחר, “יש כאן

פגיעה באוכלוסייה משמעותית שאין לה גישה לטכנולוגיה.

השימוש באפליקציה, שלא זמינה לכולם, או במכשיר לא

מוכר, מרתיעים אנשים מבוגרים ושאינם כה מבוגרים

מלהגיע למרכז”. “בהתחלה חשבתי שהחנייה בתשלום

היא הדבר הנכון, הפתרון לבעיה קיימת”, אומר בעל חנות

נוסף, “אבל אני רואה שיש האטה בכמות הקונים ואני לא

רוצה לייחס את זה רק לנושא של החנייה, אבל אני מרגיש

שאמצעי התשלום לא מספיק נגישים, אפשר אפילו לומר

מתנשאים, עבור חלקים גדולים של הציבור”.

רציתם חנייה, אמרנו להם, דרשתם אפילו. אי

אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

מה הפתרון הרצוי?

“שינוי המתווה”, הם עונים והפעם כמעט פה אחד: הארכת

זמן החנייה ללא תשלום לשלוש שעות והצבת מחסום

אוטומטי בכניסה. “כמו באיירפורט”, הם אומרים.

הארכת זמן החניה בחינם אינו פוגע בעקרון פינוי החניון,

שכן העובדים במרכז, אלו ש”סתמו” את החנייה, באים

לפרקי זמן ארוכים יותר וממילא יחנו בכותר פיס או

בסביבותיו. מנגד, עבור תושבים המגיעים לקופ”ח, ביקור

אצל הקוסמטיקאית, ביקור במספרה או כוס קפה עם

חברה, זה עשוי להיות מה שעושה את ההבדל. כך נהוג

גם בקניונים אחרים ברחבי הארץ. גם באיירפורט.

השער החשמלי, ייתן מענה לכל מי שלא יודע ולא הצליח

וגם שכח להפעיל או להפסיק את אמצעי התשלום

המוצעים. קל יותר, זמין, נוח ונגיש יותר.

אז מה המניעה מלעשות שער חשמלי בחניון

המרכז המסחרי?

דגנית שטיניג, דוברת המועצה: “טרם יישום ההסדר

נבחנו מספר חלופות בעזרת יועץ מקצועי בתחום החניונים.

חלופת המחסומים נבחנה אף היא ונמצא כי עלולה ליצור

עומסי תנועה בכניסה וחסימת שדרת עמק איילון ורחוב

כרמל. בנוסף, ההערכה היא שתפעול תקין וסדיר של

המחסומים לא יכול היה להתבצע באופן אוטומטי בלבד

ובמוקדם או מאוחר המועצה היתה נדרשת לממן הצבת

שומרים בכניסות לחניונים שעלותם יקרה ולא מוצדקת.

מודל חניה סלולארית או באמצעות איזיפארק הוא המודל

המוכר והנפוץ בארץ ויישומו עד עתה בחניוני המרכז

המסחרי מתבצע באופן חלק ותקין”

או

רק שבועיים, עדיין לא מספיק זמן כדי לחרוץ לכאן

לכאן, אבל נראה כי אפשר לשפר את הסדרי החנייה

בהארכת שעות החנייה חינם לשלוש והקמת

מחסום בכניסה ובכך לשפר את השירות לתושבים.

מה דעתכם? אתם מוזמנים להגיב בעמוד הפייסבוק

של “אבן שוהם” או לשלוח לנו תגובותיכם לדוא”ל

eretzltd@netvision.net.il

שבועיים להסדרי החנייה

אבן שוהם עם בעלי העסקים במרכז המסחרי